Cum am scăpat de frica de a pierde clienți


S-au făcut doi ani de când am ales să fiu Freelancer Digital Strategist și am plecat din agenție. Și încă mi se pare incredibil, deoarece nu știam la început dacă voi reuși și nu am avut niciun plan concret. Am mai povestit despre începuturile acestea, așa că azi aș vrea să detaliez lecția principală pe care am învățat-o în tot aces timp. Am pus pe canalul de Youtube, la rubrică #FreelancerTalk, 10 lucruri pe care le-am învățat în 2 ani de freelancing. Așa că nu voi repetă aici, dar, dacă vreți să descoperiți cele 10 lecții, vă invit să urmăriți materialul video și să vă și abonați, dacă mai vreți clipuri legate de acest domeniu sau de călătorii.

Totuși, am vrut să dezvolt în acest articol un topic, cel despre care am vorbit recent și pe scena de la CoOperativa, unde am fost speaker la Evenimentul “Povești NO.Made, Pandemia made me do it”, organizat de fetele de la No.mad Talks. Despre “Să nu îți fie frică să pierzi clienți!” vreau să vorbim. Am depășit multe etape până să ajung la a conștientiza că nu este nimic rău dacă un client pleacă, chiar și când pare că nu poți trăi fără, tot așa cum nu este nimic în neregulă să “concediezi” un client. Probabil că 2020 ne-a lovit pe toți și ne-a făcut să ne fie un pic mai mult teamă să pierdem. Sau, din contra, ne-a întărit și am realizat că nimic nu poate fi pentru totdeauna, că totul se poate schimbă într-o clipă și că nu merită să ne agățăm de nimic.

Cum am depășit teama de a pierde clienți:

  • Am calculat care este perioada până când este înlocuit cel care pleacă și, de obicei, am observat că durează maxim o lună de zile
  • Am încercat să am un număr mai mare de clienți constant, plus alte proiecte în paralel, astfel încât să nu țin toate ouăle într-un coș, să îmi diversific sursele de venit, încât să nu mă dezechilibreze prea mult pierderea unui cont. Personal, sunt confortabil psihic când am cel puțin 5 clienți stabili.
  • Nu am încetat să fac New business, chiar și când aveam o încărcare foarte mare, tot în ideea că nu știi niciodată când se răresc proiectele.
  • Am lăsat o parte din încasări deoparte, nu neapărat pentru zile negre, deoarece am convingerea că nu voi avea așa ceva, dar pentru situații când se poate să nu încasez la fel de mult și pentru a fi liniștită.
  • Am făcut exerciții practice de conștientizare pentru a-mi aminti că la început nu aveam nimic, așa că, dacă au venit de la zero, tot la fel va fi și pe viitor.
  • Am analizat la rece de ce s-a petrecut acea situație, dacă existau semne că se va întâmpla, dacă ține de un eveniment neprevăzut precum Corona sau de mine, ce a mers, ce nu a mers, ce pot învăța pentru a pune în practică cu clienții prezenți și viitori.

Teamă de a pierde clienți se poate “trata”, în primul rând prin a lucra la încrederea în propriile forțe, prin a realiză că nimic nu este pentru totdeauna și că atunci când un spațiu rămâne gol, invariabil va fi ocupat de altcineva, cu o energie nouă și, cel mai probabil, mult mai compatibil cu tine și modul tău de a lucra. Paradoxal sau nu, această lecție se aplică și pe plan personal, dar și pe cel profesional: nimeni nu este de neînlocuit și trebuie să acceptăm că totul se transformă, inclusiv faptul că cel mai important client din portofoliu poate să plece mâine sau tu poți decide să încetați colaborarea, dacă nu mai consideri că mergeți în aceeași direcție, nu mai există buget sau, pur și simplu, oricare dintre părți își dorește altceva. Este ok să înceteze o colaborare, indiferent care parte a luat decizia. Personal, de la anxietatea pe care am simțit-o în primele luni de freelancing până la relaxarea de azi, consider că e o schimbare enormă, în primul rând de cum mă setez, de mod de gândire, iar mai apoi de maturizare în freelancing. Care, să fim sinceri, pe lângă o mie de lucruri bune, vine la pachet și cu instabilitate și angoase. Dar ne place, că altfel nu am fi ales acest drum, nu-i așa?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • October 19, 2020
-->

Poate te interesează

De ce ții cont înainte de a face un website + componentele sale
November 29, 2023
5 ani de antreprenoriat – 5 lecții esențiale
October 17, 2023
S-a lansat “START în freelancing în digital” – program 1 lună
September 19, 2023
De ce să participi la Training Intensiv Facebook & Instagram Ads
August 09, 2023
Câteva recomandări pentru antreprenori înainte de a-și pune brandul în online
July 03, 2023
Tu cum stai cu STRATEGIA DE DIGITAL pentru brandul tău?
January 21, 2023

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *