Cum calculăm buget de media pentru reclame
Ce buget media să pun? Primesc foarte des această întrebare, mai ales când am primele discuții cu potențiali clienți. Răspunsul este un pic mai complex și are nevoie de o analiză mai detaliată, ceea ce recomand să se întâmplă înainte de a demara orice tip de reclame, indiferent de platformă. Dilema rămâne, cu precădere pentru antreprenorii care sunt la început, au puțini bani de dat, nu își permit să lucreze cu un specialist și pornesc și cu temeri. Și sunt justificate aceste frici, în contextul în care algoritmul se schimbă într-un ritm amețitor, interfață platformelor se modifică, suntem asaltați de AI și tot felul de informații, încât nu știm spre ce să ne îndreptăm.
După câteva milioane de euro și aproape 100 de branduri pentru care am rulat campanii pe Google, în Meta, pe LinkedIn sau Tik Tok în ultimii 12 ani, pot spune că, pe scurt, răspunsul la întrebarea cum calculăm bugetul de media pentru reclame este așa: pas cu pas, analizând mai mulți factori și, mai ales, fiind sincer cu ceea ce ai și cât poți duce. Începuturile sunt grele, asta deoarece primele luni sunt un fel de test, nu în sensul în care nu vei avea rezultate, ci în sensul în care vei observa ce faci cu bugetul de media. Spun din start că recomand să ai o sumă de investit gândită pentru un an pe care să o împarți la 12 luni, și să pleci de acolo. Și, desigur, să ajustezi și optimizezi constant, după ce vezi rapoarte.
Dar să aprofundăm ceva mai mult. Dacă nu ai mai făcut reclame și nu poți face niște estimări, e ok să dai startul cu suma avută. Sigur, dacă nu vei urmări datele, nu știi ce să ceri platformei, nu verifici metricii, tot la stadiul inițial vei rămâne și în viitor. Măcar în acest pas, pentru o analiză și o strategie de ads, inclusiv cu împărțit bugetul între tipuri de canale și de reclame, recomand să lucrezi cu cineva care se ocupă cu asta. Când lucrăm pe ads, mai ales pe branduri mici, începem de undeva. Am spus întotdeauna și cliențîi mei știu asta: nu există buget mare sau mic, totul ține de tip de produs, nișa, ce obținem, tracking, monitorizare și așa mai departe. Ce e acela tracking întrebi? Păi, un eveniment care leagă două platforme, de exemplu website de Meta, astfel încât să poți ști, concret, din anume campanie setată în Ads manager, câte formulare din site = leaduri a adus acea campanie (NU Meta, nu organic, ci concret acea campanie), câte puneri în coș, cumpărături, descărcări de ebook și tot așa.
Pluses cu un Scenariu: dacă nu ai site, nu ai trackings, deci poți face doar reclame simple, atunci nu poți monitoriza foarte bine CPA=cost pe achiziție. Așadar, ce e buget de media mic sau mare? Nimic fară date și analiză. Însă iți pot spune ce e un buget de media mic. Cu câteva sute de lei, în 2025, nu poți așteptă minuni, nici macar pe Tik Tok, și clar aproape nimic sau dat bani în gol când vine vorba de Google ads. Și tine cont și că degeaba ai zeci de mii de euro în media dacă nu ai un website optim, conținut, un ecosistem mai mare ori dacă, odată ce a achiziționat produsul tău, clientul primește ceva ce îl dezamăgește ori nu îi raspunde nimeni la mesaje sau emailuri, deși utilizatorul a primit de 10 ori reclama ta afișată. Înțelegi ce spun? Bugetul de media mai mic sau mai mare NU e totul. Niciodată!
Ce ar trebuie să știi când vine vorba de banii dați platformelor:
1. Conform U.S. Small Business Administration, pentru o afacere mică și în creștere este indicat un procent de 12-20% din cifra de afaceri pentru cheltuieli de marketing. Pentru o afacere consolidată este recomandat un procent în jur de 6-12%.
2. E super important că lunar să ne uităm la rapoarte, inclusiv cel de vânzări, plus cel de reclame, analytics la site.
3. Recomand să păstrăm constanța în campanii și să mărim buget în perioade de lansări, black friday și altele.
4. Să nu uităm că “niște ads” nu fac minuni, ecosistemul este mai mare, iar produsul e primul care e important, planul de marketing, conținutul, cum răspundem clienților… ad-urile susțin conținutul sau aduc anumite obiective precum leads, trafic, purchases, dar nu sunt decât o parte din întreg. Chiar dacă ai buget mare de media, tot nu ne bazăm pe asta exclusiv.
5. În aceeași măsură, buget media trebuie corelat cu a investi în creative, targetari, setări, optimizări constante.
Deci: cum calculăm bugetul de media?
Calculul bugetului de marketing online necesită o imagine de ansamblu asupra afacerii și evaluarea simultană a mai multor indicatori cheie. Printre cei mai importanți sunt:
- ROAS = return on ad spend, pe care îl calculăm ca venit adus / cost reclamă.
- costul per achiziție, cât costă 1 lead sau 1 Purhcase, în funcție de tip de reclama, cu scop de a completa un formular sau de a cumpără direct din Shop. –rata de conversie – cât la suta din clickuri devin leaduri sau cât din leaduri devin clienți.
- valoarea coșului mediu, pentru că 1 lead convertit poate înseamnă 1 euro sau 100.000 euro.
- valoarea de viață a clienților – pentru că există businessuri unde poți fideliza și un client semnat să fie cu tine ani de zile sau cei care au cumpărături unice.
- marja de profit.
Buget de media e o parte din buget de marketing. Mai aloci buget pe fee-urile celor care rulează aduri, pe creație de video și bannere, pe anumite tooluri, iar daca faci tu reclamele și creativele, poți considera că e gratis, deși nu e, e vorba de timpul tău. Pe lângă asta, nu uita că trebuie să vezi și ce concurență ai, ce poți susține că business, pentru că degeaba aduci clienți cu reclame, dacă nu le poți livra ce promiți.
O să las aici câteva scenarii, poate te ajuta să înțelegi că NU există ROAS bun sau nu și nici un buget de media standard care va aduce rezultate, nici măcar pe aceeași nișă:
-Să zicem că ai un produs de 100 euro în SHOP, tip curs înregistrat și alegi să ai buget media inițial de 200 euro. Dacă obții un cost per conversie inițială de 50 euro, ai făcut 4 conversii în luna aceea, total 400 euro. deci ROAS = 2. Sigur că e mic, dar poți în timp, prin retargetari, să ajungi la cost per purchase mult mai mic. Deci bugetul e echitabil.
-Dacă ești B2B și bagi 500 euro lunar, pot fi luni în care reclamele ți-au adus click-uri pe site, awareness de brand, și luni când semnezi 2 contracte de 40K eur. Deci bugetul e mic.
-Până în 100 euro/lunar nu prea faci mari lucruri, mai ales dacă produsul costa cam tot atât, pentru că nu prea ai buget de campanii multiple.
–Dacă bagi 10.000 euro, dar faci boosturi pe Facebook și nu ai site, iar procesul de cumpărare e greoi, e mare degeaba.
Sfat: măcar 10% din ce obții lunar îl duci în ads, dacă vrei să crești astfel. Este alegere, cum poți lucra și cu agent de vânzări, afiliere, recomandări, tu știi ce ai nevoie.
Când: după ce ai site, tracking, te uiți la rapoarte și optimizări.
Cum: poți pleca de la cât ai, analizezi tipurile de reclame și obiectivele lor corelate cu ale tale, aloci pentru fiecare platformă și tip de ad un procent și faci o serie de campanii, cu diverse targetari, creative și setări, iar constant analizezi care performează mai bine.
Ce nu uita: Facebook e la intenție, oamenii văd, uneori de 10 ori, dar poate nu au atunci nevoie de un antrenament la sală sau o pereche de pantaloni. Dar, peste 2 luni, când INTENȚIA lor e să slăbească sau să își schimbe garderoba, acestia intră pe Google. Dacă nu te găsesc, e posibil să îi prindă concurența. Deci da, cele două merg împreună. Dacă nu ai buget mare, e ok și doar cu Meta ads, mai ales când vorbim de un brand personal sau atunci când ai un produs/ serrviciu unic în piață – atunci oricum apari la google pe cuvinte cheie. Atenție și la SEO pentru siteul tău.
Ce aș mai spune: aș zice să consideri pe 1 lună bugetul media, să zicem 100 lei și apoi să te gândești că dacă faci o campanie lifetime budget 1 lună, 100 lei, o să dai 100/nr de zile platformei.
Încă un mic pro tip: optimizează constant, iar ceea ce nu merge, închide și alocă restul de buget în campaniile care performeaza mai bine. A performa înseamnă că ai un cost pe click, cost pe lead sau ce tip de campanie setezi tu, bun, nu că ți se pare că merge ok. Așadar revin: boosturile direct din Facebook sau Instagram nu merită multă atenție; trebuie să ai idee de tipurile de aduri posibile din platforma unde vei băga bani; e necesar să ai un site ok și să faci tracking cu platformele unde rulezi reclame; super obligatoriu să faci des optimizări, testări și să te uiți la rapoarte, măcar o dată pe lună.
Sper că a fost util și sunt aici pentru viitoare ședințe de consultanță! Mă găsești prin formular – aici!
Te invit să vezi seria PENTRU ANTREPRENORI de pe Youtube, ai conținut gratuit util, și nu uita să apeși SUBSCRIBE pentru a primi o notificare când ai clipuri noi pe canal!
- January 17, 2025