Noutăți de la Web Summit Lisabona, conferința cu 70.000 de participanți / 160 de țări


Există un motiv pentru care am așteptat luna noiembrie, iar acela nu este nici faptul că îmi plac temperaturile scăzute, nici nu știu ce party sau zi de naștere. Încă din februarie știam că voi participa la Web Summit, conferința din Lisabona care ține 4 zile și care a adunat în 2018 70.000 de participanți din 160 de țări. Este cea mai mare conferință de tehnologie din Europa și nu mi-a înșelat așteptările create prin prisma părerilor altora care mai fusese în anii precedenți. Ba aș putea spune că a fost mult mai mult, de la cantitatea de informații acumulată, până la faptul că am avut acces în primul rând, la 2 metri distanță de speakeri, deoarece am avut acreditare de presă. Am un singur regret, acela că nu am ajuns seara la petreceri, în primul rând datorită faptului că am avut de lucru până târziu în noapte, dar și pentru că vremea nu a fost tocmai prietenoasă și a tot plouat. Doar în prima seară am luat pulsul de la Night Summit, dar cozile la mâncare și băutură mi s-au părut prea mari, iar oamenii destul de rezervați.

46188583_10156835698403256_4626764029400973312_n

46243076_10156835698418256_2165903100580200448_n

Web Summit este realmente impresionant. Imaginați-vă o arenă imensă unde a fost Scena principală, plus alte patru pavilioane imense. O mulțime de branduri au avut activări, au existat 5 zone de food, cafea la discreție. Fiecare mic colțisor a fost folosit pentru un start up, pentru un investitor, pentru un sponsor, pentru interviuri. Am fazut un studio mobil de radio instalat, oră de yoga la Google, fanfară adusă de BMW care oferea și teste cu mașinile și multe altele. Practic, cel mai dificil lucru la acest eveniment este să alegi unde mergi și ce vrei să faci. În acest sens, extrem de utilă a fost aplicația de mobil unde puteai să te conectezi cu toți participanții pe chat, să îți faci propriul program și unde primeai toate updateurile necesare, inclusiv cele despre strarea vremii de a doua zi.

46202227_10156835698273256_8131243827227787264_n

46202989_10156835698208256_4350786688138608640_n

Am participat cu precădere la panelurile despre digital, creativitate, dar nu am vrut să ratez nici vedete precum Alexander Wang sau Youtuberul cu 7 milioane de subcriberi, Casper. Vă las mai jos câteva puncte reținute, fie pentru inspirație în ceea ce faceți voi, fie pentru a ști ce vă asteaptă în 2019 și mai departe de atât:

46310723_10156835698028256_6539077249914634240_n

46216834_10156835698988256_8505760023341694976_n

Nu știu dacă știați, dar în 2019, pentru prima dată în istoria omenirii, jumătate din populația Planetei va fi online. Asta va aduce și schimbări, atât în ceea ce privește reglementări, dar și o explozie de content creat și consumat.

Un reprezentant The Gurdian UK spunea că în prezent au 54% din venit de la cei care s-au abonat la publicație online, depășind astfel suma din publicitate. Ceea ce ce observăm că ușor ușor se întâmplă, este că în viitor contentul nu va mai fi gratuit, fie vorba de articole, video sau de presă. Tot el spunea că în timp ce cu Google au un parteneriat strategic, Facebook le aduce doar 3-4% din trafic și mai nimic în încasări.

Marea paradigmă în digital este aceea că, în prezent, oricine este un creator de conținut. S-a trecut de la îngrijorarea asupra modului în care și cât social media consumăm, la acela în care postăm și producem content. Social Media este nu doar un instrument de business pentru persoane sau branduri, dar și locul de unde ne luăm inspirația, care schimbă percepții, mobilizează masele. Nu mai poate fi ignorat.

O doamnă discuta despre colaborări și cum și-a schimbat modul de a gândi odată cu experiența. Într-o relație de afaceti este esențial să înveți să asculți și să vezi dacă ceilalți, chiar și juniori, nu au idei mai bune și mai actuale decât tine. Tot ea spunea că e relevant să ai chimie atât cu cei din echipa ta, dar și cu clientul. Alfel parteneriatul nu va fi funcțional. Iar ultimul punct atins era acela de a învața să prioritizezi taskurile și să aloci fiecărui proiect sau client o anume perioadă, fără a încerca să rezolvi totul în același timp, să îți întrerupi o prezentare pentru un apel și așa mai departe. Pentru mine acestea au fost sfaturi foarte utile, cu precădere fiind la început de drum în freelancing.

46348643_10156835698348256_6609595175486357504_n

Am aflat și cum vor arăta brandurile în 2050, dar eu cred că discutăm de 2020, deoarece peste 32 de ani deja vom împărți lumea cu roboții. Există 3 trenduri când vine vorba de cum ar trebui să fie un brand acum. Brand ca religie și aici aveam exemplu Airbnb și campania #weaccept, o campanie prin care Airbnb arată că nu contează religia, venit, culoare, ești oricum parte din familie. Brand ca sistem de operare umanizat – iar cel mai bun exemplu este Alexa sau orice gadget cu voce care devine un fel de prieten în viața userului. Brand ca o comunitate – iar aici avem Apple Store sau magazinele de tip Aesop (cosmetice) unde te simți că într-un ecosistem, pare că aparții acolo și începi să devii fanatic în relația cu astfel de branduri.

Evident că s-a discutat de influenceri, de urmăritori și likeuri cumpărate. Ceea ce spuneau speakerii este că influencer este cel care are organic reach mare, adică cel care este căutat pe bune de fani. Un influencer aduce conversii, nu doar clickuri. S-a vorbit și despre platformele care aduc monetizare, iar cea mai rapidă rămâne Youtube, apoi Instagram. Acest lucru nu este valabil pentru România. Dar, ceea ce ziceau experții și cred și eu este că influencerii au nevoie de colaborări directe cu branduri, afiliere, ecommerce, deoarece direct din platformele unde încărca contentul se fac foarte greu bani. Și da, dacă vorbim de o campanie punctuală cu influenceri, e nevoie de susținere cu bugete de media pentru a o promova și a avea un reach cât mai mare. În schimb, dacă vorbim de o relație de lungă durată între brand și influenceri, atunci nu e nevoie de push cu media. Am aflat cu ocazia asta că există branduri precum Cartoon Network care înțeleg cât de important este să construiești o relație cu influencerii, așa că le va construi un hotel în State special pentru ei, unde să vină să facă video, să scrie, să pozeze.

Mr Wang a zis câteva lucruri care mi-au plăcut mult ca și creator de conținut. În primul rând a menționat că e genul de om care se provoacă zilnic și care nu știe ce este plafonarea. Apoi a zis că el vrea ca brandul lui să fie parte din cultura userilor, să vrea un produs pentru ceea ce reprezintă, nu doar pentru că e din ultima colecție. Și a mai menționat că a conștientizat de mult cât de importantă este digitalizarea, că el în sine este un brand, că printul a murit, astfel încât, de la modul de a posta pe Facebook, până la Influencerii cu care iese la masă, totul este atent gândit.

La scena de Content Makers au fost speakeri care conduceau studiouri de producție care semnează diferiți artiști, fie ei vloggeri, comedianți sau care creează personaje. Aceștia fac conținut de tip emisiune, serial, documentar, canal de Youtube, apoi caută asocieri cu Netflix, Disney, MTV și alți giganți. Este esențial să faci conținut diferit în funcție de rețeaua de socializare pe care vei posta. Este minunat să legi clipurile de o aplicație de mobil și că convingi userii să o descarce pentru a primi mai mult conținut, a câștiga ceva sau a oferi input pentru următorul video.

Ca Youtuber, mi-a plăcut mult discuția despre algoritmi versus creativitate. Sunt 4 puncte esențiale de reținut aici:

1. a trecut vremea când era simplu să faci viral. Pentru asta ai nevoie de mult repost, share, mențiuni pe rețele sociale pentru că algoritmul rețelelor nu mai împinge un single video, orice ar fi în el, cum era acum 4-5 ani.
2. indiferent de ce-ți arată algoritmii că merge, tot omul decide ce content face și când îl pune
3. game the algorithms ( chiar și clickbait) pentru a reuși să îți duci ideile la un public mai mare, fie ca și brand, fie ca și creator de content
4. algoritmii nu sunt dușmanii creativității, deși uneori ajută content prost, iar cel de calitate se luptă cu sistemul.

46153855_10156835698513256_7155742740104347648_n

Prezentarea mea preferată vine de la fondatorul Moneky Money, un tool de messenger pentru Facebook care spunea că toți l-au crezut nebun în 2012 când a spus că până în 2020 va face 20 milioane de euro. A reușit. Secretul lui au fost unicornii, acele părți din business care te propulsează înainte și echilibrează greul creat de măgări, cei care aduc greu profit. El spunea că e important să îți găsești propriul unicorn, să nu copiezi ce fac alții, să îl alimentezi, să înveți să faci copii ai acestuia, adică businessuri adiacente și să crezi în tine.

Doi atreprenori discutau despre a încălca regulile clasice de marketing. Povestea o tipă cu un brand de pantofi de lux că la început afișa pe site prețul de listă, cel real. Asta nu le plăcea consumatorilor, deoarece clienții care cumpără ceva de lux, vor să vadă asta și în preț. Apoi spunea ea despre un serviciu oferit gratuit, acela de a repara orice pantof în următorii doi ani de la achiziție gratuit. Nimeni din management nu a susținut-o, dar strategia a funcționat, consumatorii au prins încredere, iar rata de returnare a încălțămintei a fost extrem de mică. Și mai ziceau cei doi speakeri că cel mai mult contează să spui o poveste despre brandul tău și să îi faci astfel pe alții să vorbească despre asta.

Fiind un sumit despre tehnologie, au venit și Sophia și Han, roboții momentului. Totuși, nu asta mi se pare relevant, ci ceea ce spunea artisul de la Major Lazer, aceea că tehnologia nu va înlocui niciodată omul. Arta și creativitatea țin de om, dar te poți folosi de tehnologie pentru a le amplifica, pentru inspirație, pentru a o transmite mai rapid contentul maselor.

46143106_10156835698218256_8322012277217689600_n

Închei cu un topic care m-a pus pe gânduri, deși nu sunt încă mamă. Tehnologii precum Alexa au transformat copiii de azi în persoane care sunt obișnuiți să comande, nu mai spun mulțumesc și cărora li se pare firesc să primească acum. Tehnologia are nevoie de supraveghere, cu precădere cea care ajunge la minori, așa cum cei mici au nevoie de educație pentru a înțelege cum funcționează lumea reală, indiferent de gadgeturile la care au acces. Vă las să vă gândiți la asta și sunt curioasă cum își vor schimba în viitor politica marile branduri.

Sper să vă fie utile toate aceste informații și să le puneți în practică, fie că lucrați în publicitate, aveți un business, sunteți antreprenor, start up-er sau creativ. Iar dacă vreți să mergeți la Web Summit în Lisabona la anul, vă anunț că deja s-au deschis înscrierile și că sunt oferte de preț excelente!

46213665_10156835698038256_1572578206433673216_n

  • November 14, 2018

Poate te interesează

24991275_10155973973833256_3404210677508870426_n
Plec din nou în BIZ SMS CAMP
December 01, 2018
8wY8_GoA
Urmează Webstock, ediția cu nr 10
September 02, 2018
32460654_2509067282452361_1260132383760318464_n
Mai este o lună până la ICEEfest 2018
May 14, 2018
GPeC-SUMMIT-Bucharest-The-most-Important-E-Commerce-Event-in-Central-and-Eastern-Europe
GPeC – evenimentul de e-commerce al anului
April 19, 2018
21761786_2081675161858430_2102272198893797171_n
GPEC Summit – 30 speakeri internaționali și locali de excepție
November 05, 2017
19702044_1403238046378236_4142671815921597742_n
Înscrie-ți proiectul online creativ la Webstock Awards!
August 17, 2017

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *