LIMA -o capitală agitată, frumoasă și periculoasă

De multă vreme, pe lista mea de călătorii era trecută una dintre țările Americii Latine, Peru. Dar, asta deoarece îmi doream să ajung la Machu Picchu. Nu știam însă exact unde este, cum se ajunge și ce înseamnă. După ce am aflat variantele, am decis ca primul zbor în Peru să fie spre Lima și să văd astfel și cum se prezintă capitala lor. Nu mă așteptăm la un oraș cu 12 milioane de locuitori, extrem de aglomerat, agitat, divers, contrastant, frumos și ciudat, perfect și de ocolit, primitor și nesigur, în același timp. Am stat doar 4 zile în capitala peruana, dar cred că a fost suficient pentru a-mi face o idee și pentru a bifa cele mai importante locuri.

Am avut cazare în zona Plaza de Armas sau Piața Centrală, un fel de Centrul lor Istoric, din greșeală. Îmi luasem un apartament cu vedere la Ocean în Miraflores, despre care știam de la niște vloggeri de travel că este o zonă minunată, dar, cu o zi înainte de zbor, am primit un SMS prin care mă informau că rezervarea a fost anulată. După ce m-am enervat, am găsit un hostel pe care am dat cam 100 de dolari, 3 nopți. Arăta bine Orchid Hostels, nimic de zis, camera era spațioasă și luminoasă, aveam un mic dejun decent, baia curată. Totuși, în fiecare seară am auzit bătăi în stradă și tot felul de zgomote, dovadă că zona nu era una tocmai ok pentru a merge singură pe stradă noaptea. Piața Centrală cuprinde o serie de obiective turistice, restaurante, baruri, cluburi, magazine, un fel de mall, un market cu tot felul de suveniruri, fântâni, porumbei, turiști, localnici. Este deasemenea păzită de poliție, astfel încât nivelul de fraude și violentă este mai scăzut precum în alte cartiere.

CE NU TREBUIE SĂ RATEZI DACĂ AJUNGI ÎN LIMA

Miraflores – un cartier absolut minunat, situat lângă Ocean, cu o mulțime de puburi, magazine, restaurante, străzi colorate, cafenele, magazine cu obiecte decorative și suveniruri peruane. Fie că ajungi pe faleză pentru a privi surferii sau pentru a face plajă, fie că te oprești într-un parc, o să adori acest loc. Cina la unul din restaurantele din Mallul Larcomar este o idee minunată, pentru priveliștea luminată. Tot în această arie se află și Kennedy Park, plin de artiști stradali, flori și pisici. Efectiv nu o să simți cum trece timpul și o să înțelegi mai bine cum trăiesc locuitorii Limei.

Park of Love – una din cele mai spectaculoase zone pe care mi-a fost dat să le văd în lumea asta mare. Este situat tot lângă Ocean și seamna un pic cu Guell din Barcelona. Punctul de atracție principal sunt cele două statui în mărime gigant care se sărută, dar și mozaicul multicolor. Poți să mănânci clătite, să pui un lăcățel pe un gard pentru persoana iubită, să asculți vreo trupă care cântă întâmplător, să te dai cu parapantă sau, pur și simplu, să stai la picnic și să te bucuri de ceea ce se petrece în jur.

Circuito magico del agua sau Park of the Reserve – un parc cu fântâni cântătoare, cu spectacole de lumini multicolore, similar cu ce am văzut în Singapore. Poți lua și un trenuleț, poți dansa printre fântâni, poți face poze, poți să te simți ca un copil și să te lași fascinat pentru câteva ore de acest loc special.

Huaca Pucllana – are un nume ciudat, dar merită din plin să dai câțiva dolari pe biletul de intrare. Practic, în inima orașului, ai șansa de a merge pe urmele incașilor și a afla cum au trăit ei. Turul se face doar cu un ghid care îți va explica cum munceau, cum își ridicau casele, cum îngrijeau lame și alpaci, cum se apărau și multe altele despre strămoșii peruanilor. Huaca Pucllana este efectiv un templu înconjurat în prezent de clădiri, construit din cărămizi de adobe și argilă – un material de construcție care nu ar fi supraviețuit mai mult de 1.000 de ani în orice alt climat.

Plaza de Armas – sau locul cu cele mai multe obiective turistice pe metrul pătrat. Este foarte colorată și păstrează singura construcție din Lima care a rezistat la cutremurul din 1746 – fântâna de bronz din centru. Multe clădiri de aici sunt în Patrimoniul Unesco. În această piață se reunesc Catedrala din Lima, Palatul Arhiepiscopului, Casa del Oidor și Palacio del Gobierno, reședința oficială a președintelui. Nu departe, la doar 10 minute de mers pe jos, se află și Mănăstirea San Francisco. cu o bilbiotecă impresionantă și cu catacombe unde se spune că sunt îngropate trupurile a peste 10.000 de oameni.

Muzee – și ai de unde alege, fie că ești pasionat de istorie, de artă sau de arheologie. Eu am ajuns la Muzeul Național de Artă Contemporană, dar nu am intrat, așa că nu îmi pot da cu părerea. Ceea ce pot spune este că poți vizita: Muzeul Larco (conține o colecție imensă de peste 40.000 de bucăti de ceramică peruviană și textile), Muzeul Național (acoperă întreaga istorie arheologică a Peru, de la primii locuitori la Imperiul Inca), Muzeul Aurului și a armelor, Muzeul de Artă, Muzeul de Arheologie, Muzeul de Istorie.

Piețe cu suveniruri – fie cele mai scumpe din Miraflores, fie cele din Centrul Istoric. Chiar merită să pleci acasă cu tot felul de țesături, haine, genți din piele de vacă, brățări colorate, pălării fistichii, papuci de casă cu puf de baby alpaca sau obiecte decorative sub forma unei alpaca. Găsești aici tot ce vrei și ce nu vrei, poți negocia în voie și vei avea și ocazia de a interacționa cu localnicii în cel mai autentic mod.

Cevice și Pisco – sau mâncarea și băutura tradiționale și pe care efectiv nu le poți rata. Și aș mai adăuga Churros, un fel de gogoși aromate cu vanilie. Dar, revenind la Cevice, acesta se găsește aproape peste tot și există o mulțime de feluri de a fi preparat. Ceviche este o salată de cartofi, ceapă , măsline, salată verde și ardei în care principalul ingrediant este peștele crud marinat în sos de lămâie, portocale roșii și oțet. Peruanii au dedicat o zi specială acestui preparat. Pisco este un rachiu din struguri care are 40 de grade. Fie că bei shoturi, fie Pisco Sour, adică un cocktail, trebuie să testezi. Mie mi-a plăcut în ambele forme, recunosc. De altfel, peruanii sunt recunoscuți pentru gastronomie și au tot felul de preparate, chiar și din alpaca, de feluri pentru vegetarieni, de mâncăruri gătite, de salate, de prăjituri. Ce mănânci este ultima problemă în Lima, atât din punct de vedere al opțiunilor, dar și a banilor.

ESTE PERICULOAS SĂ CĂLĂTOREȘTI ÎN LIMA?

Am tot primit această întrebare. Eu una, până să ajung în mijlocul acțiunii, nu m-am gândit la acest lucru și cred că asta este ceea ce mă face să mă arunc în locuri și să am curaj. Am fost des avertizată că se fură telefonul sau camera foto, dacă le țin la vedere. Dar nu am pățit, deși am și împrumutat aparatul foto unor băieți pe plajă sau unui grup de oameni în Plaza de Armas să îmi facă poze. Taximetriștii îmi spuneau să ridic geamul pe străzi deoarece se fură des geanta pe geam, din mers. Paola, o față pe care am întâlnit-o întâmplător în Uber Pool (varianta shared) mi-a povestit despre problemele grave pe care le au cu drogurile, violența și violurile, sub forma unor campanii în curs prin care Statul încearcă să diminueze aceste situații. Dar ele există și nu pot fi ignorate. Se împușcă uneori între ei în stradă și se răfuiesc, sunt săraci în mare parte, se luptă pentru câțiva pesos prin favele, nu au unde munci, se fură, există corupție, există risc. Da, cred că Lima este periculoasă, cu excepția câtorva zone turistice care sunt bine păzite. Nu aș avea curaj să ies singură în club sau să circul pe străzi noaptea. E cu atât mai dificil pentru femei deoarece nu știi când îi apucă spiritul latin. Așteptam un Uber la Larcomar în față la Marriott și tot nu am scăpat de băgări insistente în seamă. Același lucru l-am pățit și în Kennedy Park, în plină zi. Sigur că m-am panicat, dar am încercat să rămân calmă, să îi spun frumos că nu vreau să vorbim, să rămân în văzul lumii și apoi să dispar în mașină spre hostel.

E SCUMP SĂ VIZITEZI LIMA?

Nu știu cum să răspund la această întrebare, deoarece depinde mult: de unde vii, unde vrei să stai, ce ai de gând să faci. Eu am venit din Mexic, iar biletul a fost în jur de 300 euro. Am plecat spre Londra și am mai dat vreo 600 dolari. Din București spre Lima este destul de scump biletul de avion, minim 1000 de euro. Cazarea începe de la vreo 20 de euro pe noapte la hostel și poate ajunge și la câteva sute în Miraflores. Poți mânca lejer cu 10 euro la un restaurant, Uberul și Taxi sunt ieftine. prețurile în supermarketuri sunt mai mici ca la noi. Fiecare știe ce gen de turist este, dar, cel mai important este biletul de avion.

Da, merită să vizitezi Lima. Mi-a plăcut și m-a speriat în același timp. Am trăit intens între teamă de a mă fura și bucuria de a fi la Ocean, în acel peisaj mirific. Sper ca Peru să reușească să mai rezolve din probleme și să facă acest oraș mult mai accesibil turiștilor deoarece are ce oferi. Am descoperit o altă cultură și un loc unic, așadar mă bucur enorm că am ajuns în Lima și îl recomand cu drag oricui!

• July 24, 2019

August 16, 2019
CUSCO, orașul plin de energie situat la 3399m altitudine
August 12, 2019
10 motive să faci o vacanță în TULUM (Mexic)