Celebritățile, Profesioniștii sau Oamenii simpli – cine sunt cei mai importanți influențatori ai onlineului românesc?


Din când în când, aud oameni care îmi spun că nu sunt deloc influențați de reclamele de pe Facebook, că nici măcar nu le observă. Alții spun că nu citesc deloc bloguri și că nu au cumpărat în viața lor post o recomandare a unui blogger. Apoi există categoria care susține că advertisingul este degeaba și că decizia de cumpărare nu vine în urma unui spot, a unui afiș sau a unui articol. Există sute de cărți și mii de opinii care demonstrează efectul mult mai subtil și cumulat al publicității. Iar când vine vorba de mediul online, conștientizarea influenței Facebookului, a persoanelor care fac conținut în social media sau pe blog, este uneori greu de monitorizat. Totuși, cred că este inutil să spun că noi cu toții ne lăsăm influențați de opinii ale unor voci cărora le dăm credit, de vedete sau de părerea oamenilor normali care au reușit să adune o comunitate frumoasă în online.

Pe 26 mai am mers la o prezentare unde a fost prezentat cel mai recent studiu realizat de Starcom MediaVest GroupInfluence me. Acesta a dezvăluit că principalele categorii de influențatori în mediul digital românesc sunt „Profesioniștii”, „Persoanele ca noi” și „Celebritățile”. Studiul este extrem de complex și arată cine urmărește aceste persoane, ce rol au în strategiile de comunicare cu brandurile, precum și cele mai urmărite domenii.

Profesioniștii” sunt persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu (Media, IT, Medical etc.). Aceștia sunt influențatorii urmăriți de cei mai mulți useri online din mediul urban (60%), acoperind o plajă largă de interese. Ei atrag, în principal, o audiență matură (între 25 și 44 ani), cu educație și venituri peste medie, interesată să primească informații de calitate, pentru a alege produse potrivite pentru nevoile lor, să se dezvolte profesional sau să înțeleagă mai bine realitățile cotidiene.

Principalele domenii în care activează sunt sănătate, IT sau media, însă pot livra și conținut folositor în arii adiacente, precum: gătit, sănătate/nutriție, gadgeturi & telecom, călătorii, IT/software, știri/evenimente. „Profesioniștii” și-au creat imaginea de influențator în mediul offline, la TV sau în mediul online cu ajutorul Facebook, al blogurilor sau al aparițiilor în presă. Continuă să activeze în aceste medii online, dar își extind influența și pe site-uri de știri, pe Twitter sau Pinterest.

1d

Persoanele ca noi” sunt influencerii care și-au dobândit un statut într-un anumit domeniu, datorită furnizării constante a unor informații relevante pentru un anumit segment.

Se aseamănă în multe aspecte cu “Profesioniștii”, dar sunt urmăriți de o audiență mai restrânsă (42% din online users) și mai matură (53% dintre ei au vârste peste 35 de ani). S-au remarcat prin online, fiind găsiți pe Facebook, Instagram, bloguri, prin Google Search, recomandările prietenilor sau în urma discuțiilor de pe forumuri. Principalele domenii despre care scriu “Persoanele ca noi” sunt călătorii, timp liber, povești din viața de zi cu zi sau recomandări culinare.

3d

Abordează cel mai des teme legate de viața de zi cu zi, precum: gătitul, călătoriile, sănătate/nutriție, gadget-uri sau modă. Cu toate acestea, 29% dintre cei care îi urmăresc citesc în paralel și conținut pe aceeași temă, publicat de “Profesioniști”, pentru a fi la curent și cu perspectiva experților.

Deși atrag cel mai mare număr de fani pe rețelele de socializare, “Celebritățile” sunt considerate influențatori doar de către unul dintre 5 internauți, ele fiind urmărite mai mult pentru divertisment și nu neapărat pentru informațiile pe care le oferă. Influența lor se manifestă la un nivel aspirațional, în domenii legate de stilul de viață al celor care le urmăresc: modă, informații culinare/nutriție, călătorii, sănătate etc.

Motivele principale pentru care atrag un număr mare de foloweri sunt, mai degrabă, voaioristice: pentru a afla ce produse noi au încercat, pentru divertisment, pentru a descoperi noi povești de viață interesante sau alte informații online, ca o completare pentru conținutul primit de la TV.

Cele mai influente celebrități în rândul utilizatorilor online sunt cântăreții, prezentatorii TV și actorii. Aceștia se remarcă mai ales prin intermediul TV-ului și radioului, dar sunt prezenți și pe alte canale online ca Facebook, YouTube, Bloguri, Instagram, Twitter sau Vine.

5d

Celebritățile sunt urmărite în mediul online mai ales de tineri (cu vârste între 18 și 34 de ani), nu foarte activi pe piața muncii și cu venituri sub medie. Cu toate acestea, pentru ei contează statutul social, dovadă fiind faptul că, pe lângă celebrități, urmăresc în proporție de 38% și “Profesioniștii”. Sunt atrași în special de conținutul vizual oferit de celebrități și așteaptă zilnic poze sau videoclipuri de la ei, dar și comparații de produse sau articole.

Grafice complete: Partea 1 și Partea 2.

Concluzia studiului este în concordanță cu ceea ce consider și eu: alegerea endorserilor pentru a promova un brand trebuie să depindă de obiective. Pentru educarea consumatorilor, creșterea credibilitătii sau a performanței produselor, se recomandă comunicarea prin intermediul Profesioniștilor. Categoria “Persoane că noi” sunt utilizate pentru conexiuni emoționale sau educare, pe când includerea unor “Celebrități” în campania de comunicare duce la stabilirea unei imagini aspiraționale sau premium. Și mai cred că sunt puțini cei care știu să îi aleagă corect în campanii, că fiecare dintre noi poate deveni un influențator și că alegerea canalului corect prin care să transmiți informația implică să știi foarte bine podusul sau serviciul înainte de a începe promovarea!

  • 19
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    19
    Shares
  • May 27, 2016
-->

Poate te interesează

Am lansat LIBERTY DIGITAL – echipa de freelanceri seniori de care ai nevoie!
November 15, 2022
Scriu la prima mea carte și mă gândesc să aleg Print One Book – platforma pentru autori independenți (P)
July 26, 2021
MASTERING Facebook & Instagram Ads – Curs pentru ANTREPRENORI
January 13, 2021
Prezentul și viitorul conținutului de la Wecontent 2019 (P)
November 13, 2019
Utile de la Conferința Influencer Marketing
September 17, 2019
De la Zilele Biz adunate – creativitate practică și inovație constructivă
November 27, 2017

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *