Bloggeri, Vloggeri și Influenceri – ce sunt, ce fac, din ce câștigă


Anul acesta am ajuns la ediția cu numărul 10 Webstock. Din păcate, ziua am avut câteva întâlniri, așa că am prins doar partea a doua a celor trei conferințe. Oricum, dacă nu știați deja de acest eveniment, dar lucrați în marketing, PR, digital sau comunicare, ori poate sunteți blogger / vlogger, vi-l recomand deoarece aveți șansa să aflați tot felul de noutăți despre trenduri în social media și nu numai, exemple de campanii, dar și mai important, puteți face networking cu cei mai relevanți oameni din industrie.

Ce am observat însă, spre deosebire de edițiile din anii precedenți, este că procentul infuencerilor în rândul speakerilor a crescut considerabil. Astfel, pe lângă strategi de digital, oameni din agenție sau de la client, vin în fața publicului cei care au fie un blog, fie un vlog. Personal mi se pare minunat acest lucru, deoarece experiența unui creator de conținut este întotdeauna mult mai reală decât orice fel de teorie prezentată. Și deși nu am prins toate prezentările, pot spune că la Webstock, ca și la multe alte conferințe similare, s-a dezbătut mult subiectul Influencerilor, ce sunt, dacă aduc rezultate reale, au sau nu cifre pompate în social media, vând sau nu și alte anomalii întâlnite atunci când un brand decide să lucreze cu influencerul. Am mai observat apetitul spectatorilor pentru a afla cum devii influencer, aceeași întrebare pusă de mult prea mulți ani încoace despre cât se câștigă, dar și despre scandalurile din piață.

DE CE VORBESC DESPRE INFLUENCERI?

Eu am mai vorbit aici pe blog, dar și pe Facebook despre influenceri. Totuși, o să las mai jos câteva detalii despre ce este un influencer, ce rol are atunci când lucrează cu un brand, din ce câștigă. După 5 ani petrecute în agenții de publicitate ca Strateg de Digital, zeci de campanii cu influenceri, dar și din prisma celor 9 ani de când sunt blogger și peste 1 an de când am și un vlog, am convingerea că am o imagine clară asupra acestui subiect. Mai mult, joc din ambele tabere de cele mai multe ori, astfel încât am o vedere mult mai complexă asupra acestui subiect. Evident, că orice altă întrebare, o puteți lasă mai jos sau îmi puteți trimite direct un email, fie că vreți consultanță sau aveți o curiozitate. Și o să revii curând cu un articol despre modul de a lucra cu influencerii.

CE ESTE UN INFLUENCER?

În primul rând, NU orice blogger sau vlogger este influencer. Influencer devii când ai realmente puterea de a mobiliza masele și schimbi percepții în rândul unei generații. Nu ține de cifre deloc. Există gammeri care au peste 2 milioane de abonați pe Youtube, dar care nu sunt influenceri, ei în sine. Așa cum, un Instagramer care face story-uri despre un anume stil de viață și este urmărit zilnic de peste 100 de mii de oameni, poate să schimbe viziunea asupra unor situații. Influencer nu te naști, nu aplici la un curs pentru a deveni, ci pur și simplu ajungi dacă ai public și un cuvânt relevant de spus. Subliniez încă o dată că nu este cel mai important câți subcriberi sau followersi ai, nici faptul că ai trafic mare pe blog și nici măcar asocierea cu o agenție care “așa zis” se ocupă de influenceri. Și pentru a vă da și un exemplu o să o aleg pe Andreea Esca, cea care influențează modul în care mamele văd relațiile cu a lor copii, care inspiră doamnele în a avea și carieră și familie în același timp și lista poate continua.

CE FACE UN INFLUENCER?

Rolul influencerilor NU este de a vinde. Sau nu implicit. Bloggerii, vloggerii, influencerii sau mixul dintre aceste trei categorii nu fac conținut pentru a vinde deoarece nu sunt agenți de vânzari. Un brand nu îi abordează pentru că vor să vândă tigăi sau farduri. Am întâlnit prea des această percepție greșită cum că această categorie de oameni nu face nimic, în sensul că nu are conversii (cumpărături, abonări la newsletter, downloads…). Poate că așa e, deși am convingerea că ei au un rol esențial în procesul de luare a deciziei de cumpărare, de la prima fază numită informare, până la faza în care devin promoterii brandului și își determină în timp comunitatea să cumpere un anume produs sau serviciu. Totuși, la influenceri apelezi când:

  • vrei să îți genereze awareness despre brandul tău
  • vrei engagement pe rețelele tale sociale și apelezi la imaginea lui
  • când vrei să îți facă content interactiv, interesant și diferit, așa cum tu că brand nu ai fi reușit niciodată deoarece nu ai aceeași naturalețe și carismă și deoarece, spre deosebire de influencer, nu ești real, ci doar un brand a cărui scop de a face vânzare este prea evident pentru public.

Și atunci cauți asociere cu vocile puternice din online care să îți crească loveabilityul din partea publicului și să te umanizeze. 

 

DIN CE CÂȘTIGĂ UN INFLUENCER?

Un influencer, blogger, vlogger sau mixul dintre acestea câștigă din contintul pe care îl face, fie că este vorba de blog, vlog sau doar de rețele sociale. În România Youtube monetizează extrem de puțin, în jur de 0,2 dolari la mia de vizualizări, astfel încât cei care adună lunar milioane de views abia că ar putea supraviețui din ceea ce primesc de la Youtube. Mulți dintre influenceri au și alt job, fie că sunt angajați a unei companii care nu are treabă deloc cu domeniul, fie creativi în agenții de publicitate, fie freelanceri în digital, fie au businessuri conexe, precum un studio, scriu cărți, trag voci pentru desene animate și așa mai departe. Dar, o sursă importantă de venit vine din colaborarile cu brandurile. Și aici nu mă refer la pachețele de PR cu tot felul de produse pe care le primesc zilnic. În acest caz ei nu au nicio obligație de a posta ceva. Mă refer la un acord între influencer și brand / agenția care se ocupă de brand de a promova un produs și un pachet de livrabile bine stabilite conform contract, cu calendar și cu toate detaliile dorite. Brandul vine la influencer, îi cere să facă (spre exemplu) un video, 3 postări pe Instagram, un share pe Facebook și prezența la un eveniment de lansare al produslui și oferă suma X. Sau îi oferă suma Y pe o anume perioadă și îi dă libertate de a integra produsele în contentul cu care este obișnuit deja publicului influencerului. Sunt multe forme de colaborare, dar ca idee: influencerul trăiește din job și din pasiunea lui. Unii sunt atât de norocoși încât să câștige extrem de bine doar din ceea ce le place cel mai mult, adică din scris și filmat, fără a depinde de un salariu fix și fără a avea șefi.

Sper ca lucrurile sunt puțin mai clare acum și că v-a ajutat acest articol, mai ales dacă vă gândiți că ați vrea să lucrați cu influencerii pentru a vă promova produsele voatre. Dați-mi de știre dacă vă pot ajuta și o scoatem cumva la capăt! :)

  • October 13, 2018

Poate te interesează

Facebook-Captcha-796x398
10 pași pentru o colaborare eficientă cu Influencerii
October 23, 2018
9-Stellar-Referral-Program-Examples-FB
La 7 ani de când sunt blogger nu am vrut să devin influencer
February 13, 2018
2045965034001_4629503816001_t-block-social-media
Am făcut curat pe rețele sociale pentru că nu e doar despre numere!
November 06, 2017
20106804_1684081078298955_1589241928135558569_n
Câteva idei despre marketingul de festival
October 03, 2017
22140506_1528368277210040_634360241_o
Despre autenticitate și greșeli. Post Webstock.
October 01, 2017
tenor
De ce nu (prea) mai postez despre branduri și cadouri primite?
July 03, 2017

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *