Cum identificăm și cum controlăm anxietatea


Nu am avut niciodată un atac de panică grav, așa cum îmi este descris de alții. Dar, știu că am trăit de multe ori starea de anxietate, că revine constant în viața mea, atunci când mă aștept sau când, din contra, aparent totul este ok. Cel mai greu, a fost să o identific. Nu poți controla sau scăpa de ceva care nu știi ce este. Vreau să vorbesc despre anxietate deoarece în 95% din timp sunt un om extrem de pozitiv, sigură pe mine, hotărâtă, liniștită. Și sunt convinsă că și cei din jur sau din mediul online mă iau ca atare, mă consideră puternică și nu se gândesc că aș putea avea astfel de căderi. Cu toate astea, ele există și am perioade în care revine anxietatea. Am învățat să mă uit efectiv spre ea, să îi vorbesc că și cum ar fi un invitat nepoftit și să o eliberez prin metode sănătoase, nu prin narcotice, alcool sau plăceri de moment.

SIMPTOME ALE ANXIETĂȚII

Anxietatea este o stare accentuată de neliniște, în care asteptăm să se întâmple ceva rău sau simțim că nu ne mai aflăm în sigurantă. Nu are la bază o frică rațională, cum ar fi cea în care ai în fața ta un criminal cu un pistol în mână. Totuși, se simte la fel, fie prin coșmaruri, fie prin senzația că în orice moment să va clătina pământul de sub picioare și că totul se va sfârși. Această emoție nu este doar mentală, ci are și efecte la nivel de corp. Ce se întâmplă, de fapt, când suferim de anxietate este că pulsul inimii crește, mușchii sunt încordați, respirăm mai greu, ne agităm și ne mișcăm mult. La unii se manifestă cu imagini repetitive al unui gând sumbru, care nu are treabă cu realitatea trăită; la alții cu remușcări; cu îndoieli repetate sau amintiri urâte din trecut. Nu există o singură formă de anxietate, dar în mare, dacă senzațiile descrise mai sus se repetă de ceva timp, plus apar insomniile, lipsa de concentrare constantă, panică și chiar probleme digestive, atunci vom ști că suferim de anxietate. Este un prim pas spre depresie, tocami de acceea este extrem de nociv să o ignorăm și să nu o combatem.

ANXIETATE NORMALĂ vs ANXIETATE PATOLOGICĂ

Am început acest articol prin a expune experiența mea cu anxietatea deoarece mi se pare extrem de important să facem diferența dintre cea normală și cea patologică. Anxietatea nu este o boală mentală, ci ea este normală, vine în perioade de stres, o avem cu toții, în funcție de stilul de viață și modul nostru de a fi. În cazul meu se petrece când am foarte multe gânduri în același timp, când sunt în perioade de tranziție, când iau decizii importante. De obicei am un fel de halucinații, imagini repetitive absolut ilogice, care mă speriau inițial, dar care am înțeles că sunt formă pe care o ia frica mea interioară. În plus, fac obsesii pentru anumite lucruri, îmi repet agenda, mă ia panica că nu pot rezolva totul, mă agit. Totuși, anxietatea mea este una normală. Apare, dispare, nu mă face să pierd controlul, să cad în depresie, să o iau pe câmpii, să pierd bani sau proiecte și nici să mă dau cu capul de pereți.

În schimb, anxietatea patologică este o boală și are nevoie fie de tratament prin mediacație (anxiolitice, antidepresive, beta-blocante), fie de terapie cognitiv-comportamentală. Sau de ambele. Anxietatea patologică are și ea multiple forme. Cred însă că este imperios necesar să apelați la un specialist când simțiți că nu e vorba de ceva normal care va trece. Dacă aveți atacuri de panică, sufocare, blocaj în a intrepinde acțiuni, atunci sfatul meu este să mergeți urgent la un terapeut. Nu este nicio rușine să apelăm la psiholog sau psihiatru. Acest secol stă sub semnul unor boli precum anxietate și depresie, din motive mai mult sau mai puțin evidente care ne provoacă stres acut, epuizare, senzația că suntem neputincioși.

CUM COMBAT EU ANXIETATEA NORMALĂ

Dacă pentru anxietate patologică cred cu tărie că e nevoie de terapeut, pentru anxietate normală pot spune ce funcționează la mine. Înainte de toate vreau să accentuez importanța conștientizării anxietății. La mine asta a fost partea grea, deoarece nu știam de ce am acele “halucinații” și insomnii atât de grave. În cazul meu au funcționat: yoga și meditația, sport, schimbarea de mediu prin călătorii, plimbările în natură cu bicicleta sau în parc cu Alfie, câinele meu, nopțile cu prietenii fără internet, la un pahar de vin, somnul, relaxarea prin masaj, cititul, eliminat pentru puțin timp Social Media. Nu am o rețetă perfectă, dar, când apare anxietatea fac cam așa: în primul rând respir, de mai multe ori. Apoi efectiv vizualizez Anxietatea ca o imagine și îi spun mental și uneori verbal, că înțeleg că e doar o frică, dar eu sunt mai puternică de acea frică. Și abia după acest pas îmi dau voie să uit de proiecte, de ceea ce mă îngrijorează și să fac lucruri care îmi aduc bucurie precum cele menționate. Anxietatea asta nu vine și pleacă cu program. Apare când nu te aștepți, chiar și când aparent ești ok, dar subconștientul lucrează. Dispare la fel de brusc, într-o zi când simți liniște și împăcare cu tine, când ai doborât fricile și te-ai întors la echilibru interior.

Sper să ajute pe cineva aceste rânduri, cu precădere pe cei cărora le este frică să (își) recunoască că suferă de anxietate. Tuturor ni se întâmplă, măcar o dată în viață. Primul pas este să vorbim despre asta cu cei dragi sau cu un psiholog și să nu ne mințim singuri. E drept că nu poți trata ceea ce nu accepți că nu este sănătos, iar aici vorbim de interiorul nostru. Iar la final aș dori să vă invit să îmi spuneți în comentarii dacă v-ați confruntat cu anxietatea, care au fost simptomele voastre și ce ați făcut concret pentru a scăpa de ea. 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • February 25, 2020
-->

Poate te interesează

Despre echilibru emoțional
June 24, 2020
Cum se schimbă relațiile de prietenie odată cu maturizarea
May 26, 2020
Ce am învățat după 1 lună de izolare singură
April 25, 2020
Pentru ce sunt recunoscătoare în izolare
March 31, 2020
Cum am rămas fără motor la mașină de la un schimb de ulei
February 18, 2020
Frustrarea ne face mai răi sau ne face să evoluăm. Doar o alegere.
January 26, 2020

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *