10 pași pentru o colaborare eficientă cu Influencerii


De curând, vă spuneam într-un alt articol (aici) ce sunt, ce fac și din ce câștigă influencerii. Nu reiau teoria, dar mai zic încă o dată faptul că nu orice blogger sau vlogger este influencer, așa cum un influencer nu este obligatoriu să aibă un blog sau un canal de Youtube. De data asta o să abordez subiectul din punct de vedere al persoanei care își dorește să facă o campanie pentru un brand folosing influencerii ca și canal din mixul de comunicare și promovare. Și fac acest lucru deoarece apetitul clienților pentru asocierea cu influencerii este tot mai mare. Personal, fac de 5 ori mai multe campanii în 2018 decât în 2016, am bugete cam de 10 ori mai mari alocate pentru aceștia și observ și un grad mult mai mare de înțelegere din partea brandurilor, deși, există însă percepții greșite. Am încercat să explic în articolul trecut care e rolul acestor persoane influente, așa că nu mai reiau.

Cred că, cel mai important, este să știi ce vrei înainte de a te adresa unui influencer. Este esențial ca tu să ai un plan de comunicare și promovare bine pus la punct, să faci un calendar media, să integrezi endorserii în mixul tău de promovare și, mai presus de orice, să știi care îți sunt obiectivele și livrabilele dorite. Dacă ești un brand de băuturi spirtoase pentru bărbați și îți plasezi produsul într-o poză sexy pe instagram pe contul unei intagramerițe de succes, sper că nu crezi că vei avea oameni la evenimentul de lansare al licorii cu pricina. Și am dat acest exemplu deoarece cred că oricine știe cazul Alexandrion – Alina Ceusan. Dar, din punctul meu de vedere, acolo vina a fost a agenției deoarece nu au pliat obiectivul de a avea prezență la eveniment cu influencerul potrivit și a confundat awarenessul și engagementul de pe Instagram cu numărul de conversii. Și, înainte de toate, alegerea a fost extrem de nefericită. Totuși, Alina și-a făcut treba și a adus likeuri. Restul este istorie și o eraore a celor care au plătit-o, nu a ei.

Poate că din cele de mai sus s-a înțeles deja care sunt primele reguli atunci când lucrezi cu influencerii.

1. Faci un research extrem de amănunțit despre influenceri: ce au mai scris / filmat în trecut, cum se prezintă publicului, dacă au colaborat sau colaborează cu concurența, ce insights au în ce privește audiența, ce tip de conținut fac, dacă au avut sau nu scandaluri de imagine. Sunt multe criterii, dar este esențial să știi piața, să ai o listă mai lungă care să se plieze pe obiectivele, produsul și tipul de campanie dorit

2. Setezi lista de livrabile și KPIi estimați. Asta înseamnă că îi poți cere: 1 vlog, 2 poze pe Instagram și 3 Instastories, să zicem. Corelat cu ce are în insights (pe care i le poți cere in avans) poți estima că vei avea un număr de vizualizări pe Youtube, nu știu câți cititori, aproximativ x comentarii și tot așa.

3. Corelezi comunitatea influencerului cu livrabilele (din punct de vedere volum și câtă muncă implică efectuarea lor), apoi trimiți primul email către influencer, îi prezinți campania (brieful), îl întrebi de sănătate, îi ceri un fee estimat. Poți merge și cu propunerea unei sume în avans, dacă ai mai lucrat cu el, dacă e maximul și nu ai din ce negocia, deși știi că ar valora mai mult.

4. Negociezi, în plus, în minus, la livrabile, la bani. Este esențial să îi asculți părerea și să nu îi impui sau să te superi. Până una alta, tu mergi la el, așadar poate să spună orice sumă de bani. Nu e obligat să accepte dacă nu vrea sau nu îi place campania.

5. Setezi firul roșu al colaborării, idea de plecare, datele postărilor, dar îi oferi libertate în creație și în ce privește momentele postărilor. Influencerul știe cel mai bine ce merge pe platformele lui, când e un moment mai bun pentru a urca ceva și ce aduce un trafic mai ridicat. Încearcă să fii flexibil și să scapi de chestiile prea comerciale, de prea multe impuneri, de orice nu pare firesc.

6. Închei un contract, foarte detaliat, cu datele postărilor, cu scenariu, cu linkuri, cu livrabile cu tot ce trebuie. Sunt multe cazuri când istoricul mailurilor se pierde, așa că, indiferent de ce se întâmplă, ești acoperit și poți compara ce ai primit cu ce ați semnat.

7. Verifici materialele înainte de a fi postate. Nu e vorba de control, nu e vorba de paranoia și nici măcar de neîncredere. Dar, suntem oameni și apar scăpări. Fie un link nu e ok, fie apare în fundal un produs de la concurență, fie s-a uitat un titlu și tot așa. Nu e regulă, dar, din experiența mea de 6 ani, mereu apare câte o mică modificare.

8. Susții conținutul când el devine public. Îl înglobezi pe rețele sociale ale brandului, îi dai share, repost, faci un boost deoarece îți place, din moment ce l-ai plătit și ai decis să colaborați.

9. Ceri raportul de monitorizare sau cel puțin print scrinurile din insights facebook / instagram, analytics blog, unde nu ai acces public. Compari cu ce ai setat inițial și te rogi să fi ieșit mai bine decât ai visat.

10. Mulțumești influencerului, îi dai și îi ceri feedback pentru o eventuală colaborare pe viitor. Acest pas este prea des uitat, așa că am zis să îl laa aici că reminder asupra unui mod frumos de a finaliza o campanie cu influenceri.

Sper că vă este mult mai clar acum cum funcționeză o campanie cu influencerii. Depinde mult dacă vorbim de una punctuală, pe o lună de zile, de una pe termen lung; depinde dacă îi ceri să iasă din online și în offline; depinde ce relație ai dezvoltat cu influencerul; sunt multe variabile, dar, în linii mari, aceștia sunt pașii unei campanii reușite, cel puțin din punct de vedere tehnic. Restul ține de creativitate și…. de bugetul clientului!

  • October 23, 2018

Poate te interesează

influencers-3151032_1920
Bloggeri, Vloggeri și Influenceri – ce sunt, ce fac, din ce câștigă
October 13, 2018
9-Stellar-Referral-Program-Examples-FB
La 7 ani de când sunt blogger nu am vrut să devin influencer
February 13, 2018
2045965034001_4629503816001_t-block-social-media
Am făcut curat pe rețele sociale pentru că nu e doar despre numere!
November 06, 2017
20106804_1684081078298955_1589241928135558569_n
Câteva idei despre marketingul de festival
October 03, 2017
22140506_1528368277210040_634360241_o
Despre autenticitate și greșeli. Post Webstock.
October 01, 2017
tenor
De ce nu (prea) mai postez despre branduri și cadouri primite?
July 03, 2017

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *